Beneficiaza acum de un audit seo gratuit pentru site-ul tau! AUDIT SEO GRATUIT

Native Advertising: camuflarea aproape perfecta a marketing-ului online!

image blog

Native Advertising-ul este unul dintre conceptele fierbinti si in acelasi timp, controversate, ale marketing-ului modern. Si, coincidenta sau nu, am ales sa publicam acest articol in martie 2017 – aceasta fiind luna primei aparitii a unui raport despre acest tip de publicitate. Cum era si normal, raportul a fost publicat de unul dintre cele mai cunoscute site-uri de profil din US – Emarketer.com si include date numai despre piata din America.

Da, ne-ar fi placut sa avem in raport si estimari despre ce se va intampla si pe piata din Romania. Dar si trend-urile sunt bune si cred ca si la noi multi isi vor indrepta atentia si bugetele catre Native Advertising.

Publicarea acestui raport indica o maturizare a acestui tip de publicitate, sau mai corect spus, o bine meritata recunoastere a beneficiilor acesteia – atat pentru marketeri cat si pentru consumatori.

Raportul Emarketer – Estimarea cresterii bugetelor pentru Native Advertising in perioada 2016-2018

//digitalmetrics.ro/storage/images/blog/2017/03/native.jpg

Scurta istorie a Native Advertising-ului si definitii

Lansat si promovat pentru prima oara in 2012, de catre Dan Greenberg, CEO la Sharethrough, conceptul a atras imediat atentia tuturor.

Definitia Native Advertising – Dan Greenberg

“O forma de publicitate ce imbraca forma vizuala a mediului/canalului unde este publicata iar reclama efectiva devine parte din continut”

Native Advertising Wikipedia – Definitie

“Native Advertising reprezinta un tip de publicitate, de cele mai multe ori online, ce preia forma si functiile platformei unde este difuzata”

Cele doua definitii se aseamana in mare parte. Totusi, in cea de la Wikipedia gasim un element nou, distinctiv si foarte relevant din punctul meu de vedere – “online”. Intr-adevar, cei mai multi asimileaza Native Advertising-ul cu o metoda de marketing eminamente online. Vom vedea in continuare ca, da, toate tipurile de Native Ads sunt legate intr-un fel de platforme online/site-uri.

Totusi, curios din fire, am vrut sa aflu daca sunt legaturi cu mediul offline si daca au existat in trecut, forme asemanatoare de reclame. Asa am descoperit cele de mai jos.

Se pare ca descendentul Native Advertising-ului este Embedded Marketing. Conform Business Dictionary, embedded marketing reprezinta o tehnica neconventionala de publicitate, folosita pentru promovarea subtila a produselor/serviciilor prin aparitii in carti, filme, televiziune sau alte canale media.

Si mai interesant este faptul ca exista indicii ca Jules Verne, era atat de cunoscut in 1873, incat atunci cand a scris “Ocolul pamantului in 80 de zile” a fost curtat de mari firme de transport ale momentului pentru a le mentiona in poveste. Nu se stie daca a primit sau nu bani pentru aceste mentiuni.

Cele 6 tipuri principale de Native Advertising

Sa revenim totusi in zilele noastre si haideti sa vedem care sunt, conform IAB – Interactive Advertising Bureau , cele 6 categorii diferite de Native Advertising.

Native Ads In Feed

Asa cum indica si numele, acest tip de reclama este plasata in feed-ul principal al platformei, mai exact in acelasi loc unde se afla continutul principal al site-ului respectiv. Astfel, posturile de tip Native se integreaza perfect, atat vizual cat si din punct de vedere al continutului.

Si aici trebuie sa mentionam ca unii sustin ca se integreaza atat de bine, incat consumatorii nici nu isi dau seama de existenta lor. Acest aspect a aprins spiritele in lumea marketing-ului digital si multi nu sunt de acord cu aceasta “camuflare” a mesajelor publicitare.

Cele mai cunoscute tipuri de In feed ads se refera la posturile sponsorizate de la Facebook, Twitter, Linkedin sau alte platforme sociale.

Post promovat de Linkedin pe Facebook in news feed-ul meu

//digitalmetrics.ro/storage/images/blog/2017/03/fb-newsf.jpg

Search Ads

Cu totii suntem familiarizati cu anunturile platite de pe Google – Google Adwords mai exact. Sunt acele anunturi platite din lista de rezultate, plasate deasupra si sub rezultatele organice. Ele difera de rezultatele organice numai prin acea mentiune subtila “AD”. Vezi poza de mai jos.

Anunturi platite pentru cautarea “Anvelope de iarna

//digitalmetrics.ro/storage/images/blog/2017/03/anvelope.jpg

Widget-uri de recomandare

Aceste, desi sunt parte integranta a site-urilor din care fac parte, ele arata diferit si incearca sa atraga atentia cu informatii de calitate. De obicei, aceste Widget-uri sunt semnalizate de expresii de genul: “ai putea fi interesat si de”, “citeste si”, “recomandat pentru tine”, “este posibil sa fi ratat”, “s-ar putea sa iti placa si”.

2 Widget-uri in aceasi pagina – un cotidian de stiri din Romania

“Citeste si” & “Din New Media”
//digitalmetrics.ro/storage/images/blog/2017/03/citestesi.jpg

Produse/Anunturi listate si promovate

Sunt oarecum la fel cu Search Ads de la Google Adwords. Le regasim de obicei pe site-uri comerciale foarte mari unde sunt extrem de multe anunturi. La fel, acest tip de anunturi promovate se diferentiaza de anunturile standard prin mentiuni de genul “promovat” sau “sponzorizat”.

Tip de anunt promovat pe Autovit.ro

//digitalmetrics.ro/storage/images/blog/2017/03/autovit.jpg

In Ad – reprezinta un tip de anunt ce este plasat in afara feed-ului principal al site-ului. Totusi acesta trebuie sa aibe legatura, macar tangentiala cu continutul site-ului unde este plasat.

Anunturi Custom – IAB a dorit sa lase o portita si sa ii invite pe cei mai creativi dintre noi sa poate veni cu idei fresh. Aceste idei vor fi incadrate in aceasta categorie.
Aceasta categorisire asumata de Interactive Advertising Bureau nu este insa si pe placul Institului de Native Advertising – www.nativeadvertising.com .

Conform institutului, cele mai cunoscute si folosite forme ale Native Advertising-ului sunt:

  • Advertoriale in ziare, reviste, bloguri si alte publicatii
  • Programe TV platite
  • Posturi platite/sponzorizate pe platformele sociale.

 

Si, pentru a aduce si mai multe clarificari, indica si formele pe care NU le considera Native Advertising:

  • Rezultatele platite pe motoarele de cautare – explicatia lor se refera la faptul ca motoarele de cautare in sine nu reprezinta platforme media
  • Anunturile publicitare In-Stream de la Facebook – pe care le considera, pe buna dreptate din punctul meu de vedere, ca simple bannere publicitare. Vezi exemplul de mai jos.
//digitalmetrics.ro/storage/images/blog/2017/03/frd.jpg

Impactul Native Advertising-ului asupra consumatorilor

Si daca debate-ul legat de ce este, ce inseamna sau ce forme imbraca Native Advertising-ul nu era de ajuns, mai exista inca un motiv de discutii aprinse in legatura cu acest tip de marketing.

Acest motiv este clar: Sunt respectate drepturile consumatorilor?

Prin aceasta camuflare excesiva a mesajelor publicitare, unii reprezentanti media sustin ca se incalca drepturile consumatorilor. Chiar daca mesajele sunt semnalizate, “sponsored” sau “promoted” devin din ce in ce mai mici, astfel incat consumatorului ii este dificil sa mai deosebeasca o reclama de continut nepromovat. Mai mult, volumul mare de informatii de pe site-urile unde sunt plasate, coroborate si cu mesajele creative ingreuneaza si mai mult navigarea consumatorilor.

Intrebare: De cate ori v-ati trezit cititind un material fara sa va dati seama ca este de fapt continut platit?

Totusi, de cealalta parte a baricadei, sustinatorii prezinta Native Advertising-ul ca o situatie win-win-win. Cu alte cuvinte, toate partile implicate au ceva de castigat:

  • Consumatorii – primesc informatii pretioase, au parte de entertainment sau vad anunturile ca surse de inspiratie
  • Platformele online – isi mentin/sporesc veniturile si in acelasi timp nu altereaza experienta consumatorilor
  • Brand-urile/Companiile – au parte de publicitatea atat de ravnita si se pot diferentia chiar prin anunturi creative cu impact major.

 

Concluzii

Native Advertising-ul este o realitate pe care nu o mai putem ignora. Nici publisherii, nici companiile si nici macar consumatorii.
Controversata sau nu, cu sau fara o definitie clara, acest tip de marketing incepe sa fie prezenta aproape oriunde in mediul online. Pentru mobile, se pare ca Native Advertising-ul este practic singura modalitate de promovare acceptata de consumatori – vom dezvolta acest subiect interesant intr-un articol viitor.
Toate statisticile indica cresteri importante ale bugetelor cheltuite pe astfel de anunturi. In acelasi ritm sunt create si metode noi de promovare native.
Pana se vor pune de acord mai marii industriei asupra stabilirii conceptuale teoretice a Native-ului, noi trebuie sa fim la curent cu ce se intampla si mai ales sa “speculam” de ce nu, avantajele si beneficiile celui mai in voga tip de marketing.

Cum spuneam, este un concept nou, necristalizat inca…asa ca, orice parere este binevenita!