Beneficiaza acum de un audit seo gratuit pentru site-ul tau! AUDIT SEO GRATUIT

Optimizarea SEO pentru mobil: un must have la nivelul anului 2020

image blog

Cautarile pe mobil au depasit desktop-ul, anunta Google in octombrie 2015. Se implinesc doi ani de atunci iar timpul/textele/cercetarile/analizele alocate optimizarii SEO pentru mobil nu sunt nici pe departe omniprezente. Am scris acest articol tocmai pentru a semnala tuturor celor implicati, intr-un fel saul altul in mediul online, importanta optimizarii site-urilor pentru mobil – atat pentru user experience cat si din punct de vedere al optimizarii SEO.

Pentru a fi cat mai convingatori in demersul nostru, vom prezenta in continuare statitistici relevante despre cum se desfasoara traficul pe mobil in Romania, ce nouati propune Google prin indexare Mobile First, cat si cele mai importante aspecte ce trebuie avute in vedere atunci cand incepem campania de optimizare SEO pentru mobil.

Ce spune Google despre traficul venit de pe smartphone-uri in tara noastra

Reprezentantii Google au constatat ca Romania se afla pe primul loc in topul tarilor in care utilizatorii cumpara laptopuri de pe smartphone si pe al doilea loc in ceea ce priveste achizitiile de fashion, imbracaminte si incaltaminte, dupa Marea Britanie. Altfel spus, indiferent cat de bune sunt produsele sau serviciile pe care le vinzi prin intermediul site-ului tau, daca acesta nu este usor accesibil de pe telefoanele mobile, inseamna ca ai aruncat banii pe fereastra.

Oficialii Google au constatat ca sunt de cinci ori mai multe sanse ca oamenii sa iasa rapid de pe un site, daca acesta nu este compatibil cu dispozitivul sau mobil, fie ca vorbim despre smartphone-uri sau tablete. De asemenea, mai mult de jumatate dintre utilizatorii de telefoane mobile, aleg sa iasa de pe un site daca acesta se incarca mai greu de 3 secunde.

In urma ultimelor update-uri Google legate de versiunile pentru mobil este vitala existenta unui site optimizat pentru mobil. De aceea optimizarea SEO pentru mobil este un must have.

Ce indica statisticile despre cumparaturile romanilor de pe mobil

Telefonul mobil devine unul dintre principalele canale de marketing si promovare pentru retaileri, smartphone-ul fiind mereu la indemana utilizatorilor. In aceste conditii, brandurile trebuie sa aiba o strategie diferita pentru dispozitivele mobile pentru a-si atrage clienti.

Un studiul realizat de Google pe piata din Romania, redat pe larg de catre zf.ro, arata ca romanii achizitioneaza produse IT si articole de moda direct de pe telefonul mobil la fel de mult ca britanicii, in conditiile in care rata de penetrare a smartphone-ului in randul populatiei de peste 16 ani a trecut de 70%.

„Romanii achizitioneaza mai mult de pe smartphone comparativ cu alte piete din UE, conform datelor pe care le avem noi. Ne comparam cu tari avansate precum Elvetia, Suedia, Germania sau Marea Britanie. In Marea Britanie, circa 64% din achizitiile realizate online in primul trimestru au fost realizate din aplicatii mobile, potrivit unui studiu recent. Vorbim de o tara foarte avansata din perspectiva aceasta. Din punctul acesta de vedere este clar ca romanii au un apetit foarte mare in ceea ce priveste folosirea smartphone-ului“, a declarat pentru zf.ro Elisabeta Moraru, industry manager in cadrul subsidiarei locale a Google.

Conform studiului realizat de compania americana, 11% dintre romanii de peste 16 ani care utilizeaza internetul au cumparat un laptop de pe smartphone, iar 9% dintre acestia au achizitionat articole de moda. Pentru piata din Marea Britanie, procentul este de 8% in cazul achizitiilor de laptopuri si de 11% pentru comenzile online de imbracaminte si incaltaminte. Studiul Google a fost realizat prin intermediul a 400 de chestionare pentru fiecare categorie in parte – laptopuri si articole de moda (imbracaminte si in­cal­taminte) - la care au raspuns utili­za­torii de internet cu varsta de peste 16 ani care au facut o astfel de achizitie.

Indexarea Mobile-First si impactul acesteia asupra campaniilor de mobile SEO

Tot statisticile i-au facut pe cei de la Google sa ia decizia de a pune pe primul loc utilizatorii de pe mobil. Considerat un experiment, dar, totodata, primul pas spre reorientarea Google catre contentul de pe mobil in defavoarea celui de pe desktop atunci cand decid rezultatele de ranking, compania americana a inceput testarea indexarii Mobile-First. Acesta indexare va folosi pentru pozitionare varianta de mobil a site-ului tau. Deocamdata insa, in evaluarea ranking-ul unei pagini, Google analizeaza varianta de desktop a acelui site.

Cand schimbarea anuntata de Google se va produce, continutul si link-urile variantei de mobil a site-ului tau, alaturi de alti factori precum viteza, comportamentul utilizatorilor etc., vor constitui cheia vizibilitatii si a procesului de SEO pe respectivul motor de cautare. Sigur ca si continutul pentru desktop al site-ului va constitui un factor in evaluarea ranking-ului, dar asta va fi in plan secund. Mobilul va fi pe primul loc in atentia Google. Tot pe primul loc ar trebui sa pozitionam si campaniile de optimizare SEO pentru device-uri mobile.

Separarea actuala a indexului Google ar putea duce la diferente si mai mari intre rezultatele pe care le primim acum de pe desktop si de pe mobil, chiar daca realizam aceeasi cautare, din aceeasi zona geografica. Mai mult, este posibil ca indexul Google pentru cautarile realizate de pe terminale mobile sa fie actualizat mai frecvent decat cel destinat cautarilor de pe desktop.

Un index separat, permite de asemenea o eficientizare a crawling-ului, in sensul indexarii cu precadere a paginilor optimizate pentru mobil.

Cum ne pregatim site-ul pentru tranzitia catre mobil

Asigura-te ca oferi markup pentru ambele variante ale site-ului. Echivalenta structurilor markup ale unui site pot fi verificate scriind URL-urile ambelor versiuni in Structured Data Testing Tool si comparand rezultatele obtinute.

Foloseste robots.txt testing tool pentru a verifica daca versiunea ta mobila este acceptata de GoogleBot.

Site-urile nu vor prezenta schimbari in link-urile canonice, vor fi folosite in continuare aceste link-uri pentru a aduce rezultatele potrivite pentru utilizatorii care cauta atat de pe Desktop cat si de pe Mobil.

Ajustari „Mobile-Friendly”

Exista trei tehnici principale pentru a implementa site-ului tau un continut „mobile-friendly” pentru a se pregati pentru schimbarile anuntate de Google:

    • Un site responsive.

Un website este responsive daca are capacitatea sa-si adapteze layout-urile (designul) paginilor in functie de mediul de vizionare (mai precis de rezolutia ecranului – desktop, laptop, tableta, telefon), fara a suferi degradari majore, pentru a le oferi utilizatorilor o experienta excelenta de navigare;

    • Un site dinamic.

Site-urile dinamice sunt mult mai flexibile, fiind mult mai usor de gestionat. Configurarea acestora este mult mai complicata deoarece utilizeaza limbajul de programare PHP, insa odata configurat acesta este mult mai usor de modificat. Folosind un CMS (content management system) continutul site-ul poate fi actualizat, modificat, pot fi create pagini noi, iar continutul irelevant poate fi sters. Astfel, daca doresti sa obtii functionalitati interactive ale site-ului, cum ar fi: formulare, chestionare, sisteme de achizitie, feed-uri de stiri, comentarii, forumuri, nu exista o alta metoda decat site-urile dinamice.

    • URL-uri separate – decisive pentru optimizarea SEO pe mobil.

In aceasta configuratie, paginile pentru desktop au un echivalent pentru utilizatorii de mobil pe un subdomeniu separat, creat special pentru acest scop (de exemplu: m.domeniu.ro). URL-ul corect este servit pentru desktop sau dispozitive mobile tot in functie de user-agent, prin intermediul unei redirectionari. Pentru a afisa pagina corecta si pentru a consolida semnalele de ranking, un tag „rel=alternate” trebuie adaugat si configurat pentru versiunea desktop si un tag „rel=canonical” trebuie adaugat pentru versiunea pentru mobil. Din moment ce codul folosit pentru afisarea paginii este separat, design-ul poate fi creat pentru a satisface asteptarile utilizatorilor de mobil (la fel ca pentru Servire dinamica). Totodata, nu necesita modificarea design-ului pentru desktop.

Ce versiune de design pentru mobil se potriveste site-ului tau

Exista 3 versiuni de design pentru dispozitive mobile: versiune design responsive, versiune design pentru mobile, versiune site de mobil (m.site.ro).

Un design responsive inseamna ca site-ul se adapteaza" in functie de rezolutia fiecarui vizitator, astfel incat daca aveti vizitatori de pe mobile, site-ul se „adapteaza" pentru mobile.

In teorie, majoritatea recomanda design responsive, pentru ca este ultimul trend si mai ales pentru ca Google recomanda acest lucru. Mai exact, Google recomanda 3 variante, responsive design, dynamic serving si versiune de mobil (site pentru mobile, ex: m.site.ro).

Avantajele SEO ale unui site responsive sunt:

  • un singur site, mai multe dispozitive (desktop, tableta, mobil)
  • usor de administrat (acelasi panou de administrare)

Aceleasi avantaje le are si un site cu versiune pentru mobile (dynamic serving). Versiunea de mobil, implica crearea unui site separat, care este oferit doar vizitatorilor ce folosesc telefoane mobile, in formatul m.site.ro.

In cazul unui site de prezentare, versiunea responsive este versiunea cea mai folosita, cu toate ca versiunea pentru mobile este mai utila. Pentru magazinele online, versiunea responsive nu este o solutie optima, clientul poate alege dintre versiunea pentru mobile, sau varianta de mobil (m.site.ro).

In practica, varianta responsive obliga vizitatorul de pe dispozitive mobile, sa incarce foarte multe scripturi inutile, oferind un timp de incarcare mai mare si o navigare mai complicata. Cum un magazin online include foarte multe functionalitati, in marea lor majoritate, inutile pentru dispozitivele mobile, va recomandam sa alegeti versiunea pentru mobile.

Google Search Console – punctul de plecare pentru optimizarea SEO pe mobil

In procesul de optimizare a site-ului tau pentru varianta de mobil ar trebui sa tii cont si de „tool-urile” pe care Google le foloseste, cum ar fi Google Search Console, un serviciu prin intermediul caruia oricine poate verifica online cat de „mobil-friendly” este site-ul sau.

Google Search Console este un tool gratuit indispensabil campaniei SEO pentru mobil, care permite vizualizarea numarului de vizitatori ai siteului, cat si lucruri mai avansate precum expresiile cautate in motorul de cautare Google care au adus vizitatori pe site.

Search Console tine cont de urmatoarele caracteristici ale site-ului tau:

  • Folosirea continutului Flash

trebuie sa dispara pentru ca se incarca greu si multe browsere mobile nu stiu sa „citeasca” Flash. Ar trebui folosite tehnici mai moderne.

  • Viewport neconfigurat

meta tag-ul viewport ajuta browser-ul sa redimensioneze o pagina pentru a putea fi vizualizata corect pe diferite device-uri.

  • Dimensiunea fontului

daca aceasta este prea mica, utilizatorul va fi obligat sa foloseasca zoomul pentru vizualizarea de pe dispozitive mobile

  • Butoane prea apropiate

daca meniurile si butoanele sunt prea apropiate unul de altul nu pot fi accesate prin atingere, pentru ca sunt prea apropiate si prea mici

  • Continut intermediar intruziv („intrusive interstitials”) -

ferestre sau casete de tip pop-up care acopera continutul principal al paginii web – afisate imediat ce utilizatorul acceseaza pagina din rezultatele listate in paginile de cautare Google

Intr-un update la anuntul oficial din august 2016, referitor la penalizarea site-urilor care afiseaza bannere full-screen in versiunea de mobil, Google confirma ca incepand din 10 ianuarie 2017 aceasta penalizare va incepe sa intre in vigoare. In postarea Google sunt oferite si exemple de situatii pasibile de penalizare:

//digitalmetrics.ro/wp-content/uploads/2017/03/wwwww.png

Exista exceptii, cazuri in care Google considera valida afisarea acestor popup-uri. Spre exemplu:

  • afisarea unor informatii legale, precum politica de utilizare a cookie-urilor;
  • afisarea formularului de autetificare, pentru acces in zone restrictionate;
  • bannere care folosesc un “spatiu rezonabil” din ecran si sunt usor de inchis.

Exista si alte instrumente gratuite pentru testarea online a comportamentului web site-ului pe dispozitive mobile si cat de optimizat SEO este, dintre care mentionam:

Viteza de incarcare a paginilor – factor decisiv pentru mobile SEO

Inca din 2010, Google a anuntat ca ia in calcul viteza de incarcare a unui site cand face pozitionarea acestuia in rezultate. Altfel spus, viteza conteaza. Site-urile optimizate SEO pentru mobil, care au o viteza buna de incarcare, tind sa ocupe prima pagina in Google, in detrimentul site-urilor cu o viteza de incarcare mai redusa. Pentru a verifica viteza de incarcare a site-ului puteti utiliza chiar instrumentul Google, special construit in acest sens: Google PageSpeed Tool.

Iata cateva reguli de care Google tine cont pentru cresterea vitezei de incarcare a paginilor pe mobil:

  • Elimina blocarea CSS si JavaScript.

Google recomanda ca site-urile optimizate pentru mobil sa pozitioneze codul CSS si JavaScript inline, adica in tagul HTML care se vrea personalizat, astfel incat sa poata fi descarcate impreuna cu continutul.

  • Activarea compresiei
  • Utilizarea memoriei cache
  • Comprimare CSS si JavaScript
  • Comprimare HTML
  • Comprimare si optimizare imagini
    • Prioritizarea continutului vizibil
    • Eliminarea redirecturilor
    • Reducerea timpului de raspuns al serverului

Actiuni de baza pentru optimizarea SEO a variantei de mobil

Pornind de la cele trei mari criterii pe care se bazeaza optimizarea site-ului pentru mobil (un design responsive, viteza de incarcare a paginii, designul pentru mobil si uzabilitatea - eficienta si usurinta folosirii pagini de web) exista o lista de actiuni de care trebuie sa tinem cont.

Home page-ul si navigarea pe site

  • Pozitionarea butoanelor CTA (call to action) - un instrument al marketingului online ce are scopul de a converti vizitatorii in potentiali clienti – pe homepage
  • Construieste un meniu simplu si atractiv
  • Revenirea la home page sa se realizeze usor
  • Nu lasa reclamele sa agreseze utilizatorii

Cautarea pe site

  • Pozitioneaza butonul de cautare intr-un loc vizibil
  • Asigura-te ca butonul este eficient
  • Foloseste filtre pentru o cautare cat mai buna
  • Indruma utilizatorii pentru rezultate mai bune ale cautarii

Uzabilitatea

  • Optimizarea intregului site pentru mobil
  • Evita sa pui utilizatorii site-ului in situatia de a folosi zoom-ul
  • Mizeaza pe imagini ale produselor care se maresc pentru a vedea detaliile
  • Spune-le utilizatorilor pentru ce optiune de „screen orientation” sa opteze
  • Pastreaza utilizatorul intr-o singura fereasta a browserului
  • Explica utilizatorului de ce ai nevoie de „user location”

Cele mai intalnite greseli SEO pentru mobil

Google a identificat mai multe greseli comune in site-uri web pentru smartphone care vor avea ca rezultate clasificari inferioare. Acestea sunt:

  • Filme care nu ruleaza
  • Redirectionari defecte
  • Erori 404 pe versiunile mobile
  • Link-uri pentru aplicatii intercalate in pagini
  • Cross-Linking irelevant
  • Viteza

Concluzii – sau mai bine spus: Cum poate optimizarea SEO pentru mobil sa devina un avantaj competitiv pentru afacerea/site-ul tau

Viitorul va fi cu siguranta al website-urilor mobile, cu atat mai mult cu cat tot ce inseamna media si informatie poate fi gasita deja si pe mini-site-uri optimizate pentru dispozitivele mobile.

Chiar si pentru site-urile unor business-uri mai mici, care se axeaza mai ales pe vanzari, calitatea „mobile friendly” e mai mult decat necesara pentru ca vanzarile depind si de modul in care utilizatorii telefoanelor mobile pot sa acceseze corect site-urile in varianta mobila.

SEO este important si pentru ca userii care acceseaza varianta mobila a site-ului au cu totul alte obiceiuri de consum decat cei care acceseaza varianta desktop a unui website, cautand informatie rapida, usor de digerat, prezentata intr-o forma atragatoare si usor de parcurs pe dispozitivul mobil, fie el tableta sau smartphone.

Cu alte cuvinte, traficul de pe mobil este foarte diferit fata de cel de desktop. Sunt diferente majore atat in ceea ce priveste audienta cat si diferente de comportament de navigare.

Cine va intelege aceste diferente in timp util, cine va reusi sa le si implementeze la timp – mai exact cine va reusi sa adopte o strategie SEO pentru mobil corecta, acela va avea sanse mari sa profite la maxim de aceasta tranzitie a traficului dinspre desktop catre mobil.

Voi cum vedeti aceasta tranzitie? Orice opinie este bine venita 🙂