Cum cream o structura/arhitectura a site-ului care sa fie SEO friendly
Cu cat structura unui site este mai buna, cu atat acesta are sanse mai mari de a avea pozitii mai bune in motoarele de cautare. Intr-un fel, fiecare site are o "arhitectura". Ar putea fi o arhitectura riguroasa si logica sau ar putea fi o dezordine totala.
In acest articol, ne-am gandit sa va impartasim cateva dintre cele mai bune sfaturi despre crearea unei structuri puternice a site-ului. Sfaturile de mai jos va vor ajuta sa creati un site atragator, usor accesibil si indexabil de catre spideri si care sa performeze in primele paginile Google.
Structura site-ului este esentiala pentru SEO
Din experienta de zeci de campanii de optimizare, am fost surprinsi de cat de des este trecuta cu vederea structura site-ului. Chiar daca este unul dintre aspectele cele mai importante ale performantei unui site, am gasit putini webmasteri si proprietari de site-uri care sa inteleaga ce inseamna sa ai o structura a site-ului care ajuta la SEO.
O buna arhitectura a site-ului inseamna o experienta extraordinara a utilizatorului
Cand eliminati culorile, fonturile, grafica, imaginile si spatiul alb, design-ul bun al site-ului se reduce la o arhitectura excelenta a site-ului.
Mintea umana apreciaza echilibrul cognitiv - fiind capabila sa puna piesele in mod logic impreuna, sa gaseasca lucruri unde se asteapta ca acestea sa fie si sa gaseasca ceea ce cauta. Astfel, o structura puternica si logica a site-ului este satisfacatoare din punct de vedere cognitiv pentru utilizatori.
Dupa cum stiti, cu cat este mai atragator site-ul dumneavoastra pentru utilizatori, cu atat mai atragator este si pentru motoarele de cautare. Algoritmii Google utilizeaza informatii de la utilizatori pentru a ranka un site. Daca site-ul dumneavoastra are CTR-uri slabe si are un timp redus on site (clientul petrece putin timp pe site – din diverse motive: continut slab, viteza mica de incarcare, etc.) acesta va avea sanse mici sa obtina pozitii fruntase in motoarele de cautare.
In schimb, atunci cand un utilizator gaseste un site pe care-l place – mai exact un site cu o structura excelenta - nu face bounce si petrece mai mult timp in site. O arhitectura exacta a site-ului poate reduce astfel rata de respingere si poate creste indicatorul „time on site”, ambele conducand la o imbunatatire a pozitionarilor.
O arhitectura corecta a site-ului ajuta la afisarea sitelink-urilor
Sitelink-urile sunt un format de afisare in SERP care, pe langa home page, prezinta si alte pagini ale site-ului nostru. In mod normal sunt prezentate acele pagini mai importante din site – importanta acelor pagini este data chiar de structura site-ului.
Sunt sigur ca le-ati mai vazut pana acum si ca v-au placut.
Sitelink-urile reprezinta un avantaj SEO deosebit. Acestea sporesc navigabilitatea site-ului, directionand utilizatorii catre cele mai relevante informatii, cresc reputatia brand-ului, imbunatatesc increderea utilizatorilor, va ajuta sa ocupati mai mult spatiu pe prima pagina Google, cresc rata de clic si rata de conversie.
Intr-un cuvant, sitelinkurile sunt incredibile, atat pentru SEO cat si pentru utilizatori.
Dar cum obtineti aceste sitelinkuri? Nu merge, din pacate, sa apelati pur si simplu la instrumentele Google pentru webmasteri si sa completati cateva campuri intr-un formular. Nu puteti emite o solicitare de sitelinkuri.
In schimb, algoritmul Google premiaza automat site-urile cu sitelinkuri, in anumite conditii bineinteles. Si, da ati ghicit, Google are nevoie de o structura de site foarte buna pentru a alege sa afiseze aceste site-linkuri.
Daca aveti o structura slaba a site-ului, este foarte probabil ca site-ul sa nu primeasca niciodata site linkuri. Absenta de sitelinkuri ar putea costa site-ul dumneavoastra mai mult trafic targetat, o valoare CTR mai mare si conversii sporite.
O structura corecta a site-ului ajuta la un crawling mai bun
Spiderii de pe Internet precum Googlebot acceseaza si analizeaza structura unui site web. Scopul lor este de a indexa continutul pentru a returna in rezultatele cautarilor viitoare ale utilizatorilor. Cu cat structura site-ului este mai buna, cu atat mai usor spiderii pot accesa si indexa continutul unui site.
Spiderii nu descopera automat toate paginile dintr-un site. Google chiar admite ca "exista” pagini din site pe care s-ar putea sa nu le descopere sau chiar adrese URL care ar putea sa nu poata fi descoperite prin procesul normal de indexare Google cu crawlere. Acesta este unul dintre motivele pentru care sitemap-urile sunt necesare. Google va avea astfel nevoie de un timp mult mai scurt de indexat si accesat cu crawlere pentru paginile unui site cu o structura puternica.
Structurarea logica a site-ului se afla chiar in centrul optimizarii SEO pentru motoarele de cautare.
Pentru a rezuma, modul de organizare a site-ului dumneavoastra deschide calea pentru succesul SEO. De fapt, putem chiar afirma, ca fara o structura buna a site-ului, nu veti avea niciodata succes SEO. O structura puternica a site-ului inseamna o fundatie SEO indestructibila care va poate ajuta in obtinerea unui trafic organic important.
6 Pasi pentru crearea structurii site-ului
Acum, iata ce trebuie sa stiti pentru a creea o arhitectura optima a site-ului dumnevoastra.
1. Stabiliti o ierarhie clara inainte de a va dezvolta site-ul.
Daca incepeti un site de la zero, sunteti intr-o pozitie excelenta de a planifica structura site-ului pentru cel mai bun SEO posibil. Chiar inainte de a incepe sa creati pagini intr-un CMS, planificati-va structura. Puteti face acest lucru pe o tabla alba, un program de calcul tabelar (Excel, foi de calcul Google Drive), majoritatea procesoarelor de text sau ceva asemanator cu Visio sau OmniGraffle.
O "ierarhie" nu este altceva decat o modalitate de a va organiza informatiile - ceva care este simplu si are sens. Ierarhia dumneavoastra va deveni si meniul si structura adreselor URL, deci totul important incepe aici.
In general, o ierarhie a site-ului arata astfel:
Exista cateva caracteristici ale ierarhiei de care ar trebui sa tineti cont.
- Asigurati-va ca ierarhia este logica. Nu ganditi prea mult sau nu complicati acest proces. Va doriti simplitate, atat din motive proprii, cat si pentru usurinta utilizarii crawlerelor si utilizatorilor. Fiecare categorie principala trebuie sa fie unica si distincta. Fiecare subcategorie trebuie sa se refere la categoria principala in care se afla.
- Pastrati numarul de categorii principale intre doua si sapte. Daca nu sunteti Emag.ro, nu doriti sa aveti prea multe categorii principale. Ar trebui sa existe doar cateva lucruri principale. Daca aveti mai mult de sapte, poate doriti reganditi structura si sa o micsorati.
- Incercati sa echilibrati cantitatea de subcategorii din fiecare categorie. Practic, incercati sa le ganditi aproximativ egale. Daca o categorie principala are paisprezece subcategorii, in timp ce o alta categorie principala are doar trei subcategorii, aceasta ar putea deveni putin dezechilibrata.
Ierarhia site-ului este punctul de plecare pentru o structura excelenta a site-ului.
2. Creati o structura de adrese URL care urmeaza ierarhiei de navigare.
Cel de-al doilea element principal in dezvoltarea unei structuri puternice a site-ului este structura adresei URL. Daca ati gandit logic ierarhia, acest lucru nu ar trebui sa fie prea dificil. Structura URL-ului urmeaza in mod natural ierarhie stabilite.
Deci, sa spunem ca ierarhia dumneavoasta arata astfel:
Structura URL-ului va fi organizata in functie de ierarhia site-ului. Aceasta inseamna, evident, ca adresele URL vor avea cuvinte reale (nu simboluri) si o acoperire adecvata a cuvintelor cheie
3. Creati navigarea pe site in HTML sau CSS.
Cand ganditi navigatia, pastrati codarea simplu. HTML si CSS sunt cele mai siguri abordari. Codarea in JavaScript, Flash si Ajax va limita capacitatea crawlerului de a acoperi navigarea si ierarhia bine gandita a site-ului dumenoavoastra.
4. Utilizati o structura de navigatie cu putine nivele ierarhice.
Structura de navigare va urma in mod evident ierarhiei site-ului. Asigurati-va ca paginile, in special cele importante, nu sunt „ingropate” prea adanc in interiorul site-ului. Amploarea site-urilor functioneaza mai bine, atat din perspectiva utilizarii, cat si din perspectiva crawler-ului, dupa cum se mentioneaza in acest articol din Search Engine Journal:
Un site care necesita trei sau mai putine clicuri pentru a ajunge in orice pagina este mai preferabil decat un site web care necesita un sir lung de clicuri pentru a vedea fiecare pagina de pe site-ul respectiv.
5. Creati un meniu care sa afiseaze numai paginile principale de navigare.
Meniul principal ar trebui sa afiseze numai paginile principale si atat. Site-ul nostru, http://digitalmetrics.ro/ , utilizeaza un meniu foarte simplu, cu 6 subcategorii. Si aceste sunt exact ce avem nevoie.
Adaugarea oricaror alte elemente de meniu in afara principalelor categorii poate deveni derutanta si inutila.
In timp ce meniurile de tip dropdown care utilizeaza efecte CSS sau meniurile care dispar, pot oferi o experienta unica sau interesanta pentru utilizatori, dar nu ajuta la SEO. Sfatul nostru este sa va ganditi de doua ori inainte de a lua decizia implementarii unui astfel de meniu. De asemenea, evitati sa folositi o structura de navigatie bazata pe imagini. Linkurile de tip text combinate cu ancorele potrivite ofera cel mai bun avantaj pentru optimizarea SEO.
Daca aveti un footer ce contine linkuri, asigurati-va ca veti pune si aici linkurile din meniul principal. Aveti grija sa nu schimbati ordinea link-urilor sau sa adaugati categorii suplimentare, intrucat riscati sa bulversati experienta utilizatorului.
6. Dezvoltarea unui internal link-ing puternic si logic
Structura interna de linkuri sau mai bine spus legarea paginilor intre ele prin linkuri imbraca sau chiar desavarseste daca vreti, logica ierarhiei site-ului. Articolul lui Rand Fishkin despre link-urile interne ne indica cel putin trei motive pentru care sunt acestea importante:
- Permit utilizatorilor sa navigheze mai usor pe site.
- Ajuta la stabilirea ierarhiei de informatii/ pagini din site.
- Ajuta la transmiterea autoritatii linkurilor (link juice in termeni de SEO) catre toate paginile din site.
Fiecare dintre acestea este legata direct de crearea unei structuri a site-ului inchegate.
Diferentele dintre un internal linking slab si unul puternic
Nu este nevoie sa complicati partea de internal linking. Ideea de baza de la care trebuie sa porniti este ca fiecare pagina de pe site ar trebui sa aiba legaturi si link-uri de la o alta pagina din site. Meniul principal trebuie legat cu principalele categorii si subcategorii, dar trebuie sa va asigurati ca si paginile mai putin importante (paginile de produs din cadrul unui magazin online) au legaturi interne.
Linkurile interne indica motoarelor de cautare ce pagini sunt importante si cum se ajunge acolo. Cu cat aveti mai multe legaturi interne pe toate paginile, cu atat mai bine.
Concluzii
Structura site-ului trebuie sa fie rodul unei atentii sporite, a unei organizari precise si nu in ultimul rand al unui design desavarsit. Cel mai bun moment pentru a dezvolta structura site-ului este inainte de a-l creea. Cu toate acestea, sunt destule imbunatatiri pe care le puteti face si parcurs. Puteti oricand redimensiona si reorganiza unele elemente de navigatie pentru a imbunatati structura SEO.
Sunt o multime de lucruri de care trebuie sa tineti cont atunci cand va optimizati site-ul pentru motoarele de cautare. Structura site-ului este una dintre cele mai importante, dar una dintre metodele de optimizare cele mai des ignorate.
Daca aveti o structura de site puternica, atunci rezultatele SEO vor veni in mod natural.
Voi ce sfaturi aveti pentru imbunatatirea structurii unui site?