Beneficiaza acum de un audit seo gratuit pentru site-ul tau! AUDIT SEO GRATUIT

Advertoriale SEO: merita riscul de a le integra in campaniile de optimizare?

image blog

Includerea advertorialelor SEO in campaniile de optimizare a site-urilor de orice fel, este un subiect extrem de controversat. Asa ne-am gandit sa impartasim tuturor celor interesati, sau pur si simplu, pasionati de SEO, experientele si cunostintele noastre legate de advertoriale.

Da, va spunem din start ca folosirea advertorialelor pentru campaniile SEO intra in categoria tehnicilor la limita penalizarii Google.

Este daca vreti, ca vestitul peste otravitor folosit in bucataria japoneza - FUGU. Gatit corect iti produce satisfactii culinare incredibile dar consumat gresit iti poate lua viata in numai cateva secunde.

Un exemplu elocvent, nu?

Astfel, intrebarea la care trebuie sa raspundem este:

Merita riscul de a integra adertorialele in procesul de optimizare SEO?

Pentru a raspunde la aceasta intrebare haideti sa aflam mai intai urmatoarele:

  • Ce este un adervertorial?
  • Ce este un advertorial SEO?
  • Analiza cazului penalizarii INTERFLORA
  • Cum integram advertorialele, corect si sigur, in campania SEO?

Ce este un advertorial?

In primul rand, daca analizam numele observam ca termenul “adevertorial”este compus din alaturarea/contopirea a doua cuvinte: “adverstising” si “editorial”.

Conform dictionarului Merriam Websters, conceptul a fost folosit pentru prima oara in anul 1946 si reprezinta “un tip de reclama ce imita formatul editorial”.

Practic, advertorialul este un material publicitar ce imbraca forma canalului unde este publicat si are ca scop declarat, cresterea brand awareness-ului/vanzarilor pentru beneficiarul acestuia. Totusi, trebuie mentionat ca acest tip de publicitate este mai putin intruziva decat tipurile de reclame standard – cum sunt spot-urile publicitare din radio si televiziune, bannerele stradale, bannerele online sau paginile acelea evident publicitare din ziare si reviste.

Advertorialul aduce o plus valoare audientei prin prisma a cel putin doua aspecte extrem de importante:

- Este un tip de marketing bazat pe permisiune. Cu alte cuvinte, prin faptul ca anunta audienta despre scopul publicitar al respectivului material (advertorialele corecte – exista din pacate si exemple de advertoriale folosite abuziv), aceasta decide daca sa il “consume” sau nu.
- Odata cu avantajele produsului/serviciului marketat sunt prezentate si alte informatii ce pot fi de folos consumatorului.

Mai exact, un advertorial poate fi un articol intr-un ziar, o prezentare de produs intr-o emisiune TV, o prezentare de produs la o emisiune la radio, si asa mai departe.

Exemple de advertoriale celebre:

Advertorial pentru ochelarii de soare Polaroid

Data aparitiei: undeva intre anii 1970 - 1980

//digitalmetrics.ro/storage/images/blog/2017/03/polaroid.png

Advertorial Motorola pentru unul dintre primele televizoare din lume

Data aparitiei: 5 septembrie 1950

//digitalmetrics.ro/storage/images/blog/2017/03/motorola.jpg

Ce este un adevertorial SEO?

Un advertorial SEO este un advertorial online ce are ca scop obtinerea de link-uri de calitate pentru site-ul participant la campania de optimizare. Este o definitie directa dar, in acelasi timp, realista. Cine incearca sa ne convinga ca, atunci cand incepe o campanie de advertoriale online, scopul principal este de a-si intari brand awareness-ul sau de a creste traficul catre site, nu spune de fapt toata povestea.

Sigur, o campanie de adevertoriale poate atinge si astfel de obiective si da, este foarte bine ca se intampla asa. Totusi, de cele mai multe ori, advertorialele online au si obiective de SEO. Si anume, de a genera link-uri catre site-ul beneficiarului pentru ca acesta sa-si imbunateasca pozitiile din SERP.

Exemplu de advertorial online pentru SEO:

//digitalmetrics.ro/storage/images/blog/2017/03/tinuta.png
//digitalmetrics.ro/storage/images/blog/2017/03/style.png

Penalizarea Interflora – caz ce a marcat istoria SEO

In februarie 2013, Interflora, una dintre cele mai mari florarii online din UK era penalizata timp de 11 zile. Pe langa disparitia din SERP dupa cuvinte legate de domeniu – flori, livrare flori, trandafiri, etc. site-ul a disparut chiar si dupa cautarile legate de brand.
Google nu era la prima penalizare acest gen, cauzata de campanii de link-uri platite. De ce a atras insa, atentia opiniei publice si mai ales, a industriei de servicii SEO? Sunt doua aspecte importante:
- primul este legat de notorietatea site-ului ce era penalizat – era printre primele site-uri/brand-uri cunoscute la nivel global ce suferea o penalizare Google
- cel de-al doilea aspect se refera la multipla penalizare. Mai exact, alaturi de www.interflora.co.uk au fost penalizate si blogurile/publicatiile care au acceptat link-uri catre beneficiar. Si nu au fost nici putine si nici mici. Printre penalizati regasindu-se si nume ca www.independent.co.uk

Care au fost totusi cauzele penalizarii?

Agresivitatea campaniei se pare ca a fost calcaiul lui Ahile. Peste 150 de advertoriale, toate aparute in luna ianuarie 2013 au fost se pare, mult prea multe, chiar si pentru un site ca Interflora. Mai mult decat atat, au existat zvonuri ca toate aceste link-uri au fost recompensate cu buchete de flori generoase.

4 advertoriale Interflora, aparute toate in aceasi zi

//digitalmetrics.ro/storage/images/blog/2017/03/interflora.jpg

Mentionam ca, dupa 11 zile de penalizare site-ul si-a revenit in pozitii – mai slabe decat cele initiale adevarat, dar si-a revenit.

Chiar daca s-a intamplat acum mai bine de patru ani, povestea Interflora este inca vie in mintea specialistilor SEO din toata lumea si impacteaza si astazi campaniile de optimizare.

Google a vrut sa transmita un semnal de alarma clar despre modul si limitele utilizarii advertorialelor in optimizarea SEO. Si a reusit.

Cum integram advertorialele, corect si sigur, in campania SEO?

Este clar ca advertorialele sunt o arma cu doua taisuri pentru campania de optimizare SEO. Ele pot foarte bine sa propulseze vizibilitatea site-ului sau pot la fel de bine sa il “arunce in abisul cautarilor Google”.

Inainte de a vedea cum le putem folosi totusi in campanii, intr-un mod sigur si eficient, haideti sa vedem ce parere are Google despre advertoriale.

Matt Cutts, managerul echipei de webspam din cadrul Google a explicat, ori de cate ori a avut ocazia, politica acestora in ceea ce priveste advertorialele.

Matt Cutts – Head of Google”s webspam team

//digitalmetrics.ro/storage/images/blog/2017/03/matt-cutts.jpg

Acesta mentioneaza destul de clar ca: advertorialele online folosite in scopul de a transmite, prin link-urile introduse, mai multa autoritate catre site-ul benficiar reprezinta o incercare de manipulare a motorului de cautare si contravin politicii Google.

El explica cele doua reguli de baza pe care ar trebui sa le respecte adevertorialele online, pentru a fi in concordanta cu normele Google. Ambele se refera la evidentierea clara a faptului ca advertorialele sunt materiale publicitare si atat motorul de cautare cat si cititorii trebuie sa-si dea seama de acest aspect inainte de a citi/consuma materialul. Astfel, politica de disclosure ar trebuie sa arate asa:

//digitalmetrics.ro/storage/images/blog/2017/03/guide-lines.png

Pe de alta parte, ca specialisti SEO va putem confirma ca nu toate advertorialele pe care le-am vazut si urmarit de-a lungul timpului respecta regulile Google. Cu toate acestea site-urile beneficiare ale acelor link-uri ocupa pozitii fruntase in domeniul lor.

A nu se intelege ca suntem de acord cu perpetuarea unei astfel de tactici SEO!!!

Dimpotriva, pe termen lung sansele de a fi penalizat sunt destul de mari. O astfel de decizie, de a folosi advertorialele pentru a castiga link-uri trebuia luata pe proprie raspundere.

Daca discutam si despre advertoriale care apar in publicatii/blogguri de slaba calitate atunci riscurile cresc si mai mult. Daca suntem si agresivi, si “inghesuim” un numar mare de advertoriale intr-un timp scurt atunci sansele de a “obtine” o penalizare sunt si mai mari.

Totusi, daca va decideti sa integrati in campania SEO si adevertoriale care sa contina link-uri dofolow, atunci ar trebui sa luati in calcul urmatoarele:

  • Alegeti numai publicatii/bloguri de calitate buna si foarte buna, cu trafic ridicat
  • Alegeti numai publicatii/bloguri care au legatura cu domeniul in care activati
  • Nu exagerati intr-o perioada data de timp
  • Cantitatea linkurilor obtinute natural sa fie net superioara celor obtinute din advertoriale
  • Evitati ancorele de tip “exact match”
  • Scrieti advertoriale creative – sunt destule surse de inspiratie

Concluzii

Tentatia de a folosi advertoriale in campanii SEO este foarte mare.

Daca site-ul X a folosit si este in top SERP, eu de ce nu as face la fel. Si da, astfel de exemple intalnim la tot pasul. Totusi, daca mi se va intampla tocmai mie sa fiu penalizat? Sunt intrebari normale pe care trebuie sa ni le punem.

Pe de alta parte, Google este un gigant, este imprevizibil si dupa cum se vede in ultima vreme, schimba regulile locului foarte des.

Dar, cum spunem si la inceputul articolului, intrebarea la care trebuie sa raspundem inainte de a lua aceasta decizia este:

Merita riscul de a integra adertorialele in procesul de optimizare SEO?

Pana la urma, ceea ce conteaza este obiectivul pe care il urmariti - vedeti in ce parte inclina balanta riscuri/castiguri, si atunci veti putea lua decizia potrivita.

Voi ati folosit advertoriale SEO pentru campanii de optimizare? Cat de riscante vi se par?