SEO vs. SEM: Principalele Asemanari si Diferente dintre cele doua Tipuri de Marketing Online

Pentru a putea intelege mai bine asemanarile si diferentele intre cele doua concepte, SEM si SEO ✅ haideti sa vedem ce inseamna fiecare:
SEO ➡️ Search Engine Optimization sau, in limba romana, Optimizarea pentru Motoarele de Cautare;
SEM ➡️ Search Engine Marketing sau, in limba romana, Marketing pentru Motoarele de Cautare;
Ce Inseamna SEO?
SEO se refera la toate acele actiuni de optimizare a unui site pe care le intreprindem cu scopul de a genera cat mai mult trafic organic (neplatit) din motoarele de cauare.
Ce Inseamna SEM?
De cealalta parte, obiectivul SEM se refera la cresterea traficului provenit atat din cautari platite, cat si din cautari organice.
Cu alte cuvinte, relatia dintre SEO si SEM este ca de la parte la intreg.
Pentru a intelege si mai bine diferentele din SEM si SEO, iti prezentam mai jos o imagine reprezentativa pentru rezultatele organice versus rezultatele platite.
Dupa cum se poate observa, motoarele de cautare prezinta doua tipuri de rezultate:
Rezultate Platite din SERP
- Sunt acele rezultate pentru care se plateste sub forma de licitatie, pentru a se obtine click-uri.
- Se regasesc in partea de sus a paginilor de rezultate.
- Uneori se regasesc si in partea dreapta (pentru tipuri diferite de anunturi platite).
Rezultate Organice din SERP
- Sunt acele rezultate pe care Motoarele de Cautare le afiseaza, considerandu-le relevante pentru cautarile utilizatorilor.
- Se regasesc sub sectiunea de rezultate platite.
- Rezultatele organice sunt considerate mai de incredere decat cele platite.
Acum, intrucat am stabilit aspectele de baza pentru SEO si SEM, haideti sa vedem mai in amanunt care sunt principalele diferente dintre cele doua.
Ai nevoie de o Campanie SEO Eficienta
SEO vs SEM: Prinicipalele Diferente si Asemanari
Search marketing se refera la orice tactica care ajuta un brand sa atraga atentia prin aparitia in paginile de rezultate ale motoarelor de cautare.
Include eforturi pentru:
- a obtine clasari pe pozitiile superioare din SERP.
- a imbunatati vizibilitatea website-ului in motoarele de cautare.
- a genera mai mult trafic de calitate pe site.
Pentru aceste rezultate se utilizeaza doua categorii majore de strategii dn cadrul marketingului digital pentru motoarele de cautare:
- SEM, care utilizeaza tactici platite de aparitie in cautare.
- SEO, care utilizeaza tactici organice de aparitie in cautare.
De-a lungul timpului, definitiile au evoluat, astfel ca acum SEO este o strategie care face parte din marketingul pentru motoarele de cautare (SEM). Dar pentru a intelege exact ce presupune fiecare, recomandam delimitarea acestora in categorii distincte.
Definitie SEO vs. Definitie SEM
SEO ➡️ Proces de optimizare al motoarelor de cautare, prin care se maximizeaza numarul de vizitatori catre un anumit site, asigurandu-se aparitia acestuia in primele rezultate.
SEM ➡️ Se refera la marketingul prin motoarele de cautare si include: setarea si optimizarea reclamelor, stabilireaa bugetului care sustine plasarea reclamei.
Tehnici SEO vs. Tehnici SEM
Tehnici SEO

SEO ON PAGE – Optimizarea SEO On Page este practica de optimizare individuala a paginilor web.
Aceasta include:
- Cercetare si optimizare cuvinte cheie;
- Creare de continut;
- Utilizarea adreselor URL scurte si descriptive;
- Scrierea etichetelor de titlu si a meta- descrierilor, s.a.
SEO OFF PAGE – Optimizarea SEO Off Page reprezinta orice actiune realizata in afara unui site web pentru a imbunatati clasamentul acestuia.
Aceasta include:
- Obtinerea de backlink-uri de pe site-uri web relevante si autoritare;
- Elemente de partajare pe social media;
- Obtinerea de recenzii pozitive, s.a.
SEO Tehnic - implica schimbari tehnice pentru a ajuta motoarele de cautare sa crawl-eze, indexeze si sa clasifice mai eficient continutul.
Acesta include actiuni precum:
- Imbunatatirea vitezei de incarcare a paginii;
- Utilizarea etichetelor canonice pentru a preveni continutul duplicat;
- Optimizarea fisierului txt pentru eficienta crawlerilor, s.a.
Tehnici SEM

PPC (pay per click) - forma de publicitate in care business-urile platesc motorul de cautare pentru a obtine click-uri pe site, care sa determine conversii.
Google Ads (fost Google Adwords) este furnizorul utilizat pentru campaniile de acest gen. Cu aceasta tactica, brandurile fac cercetari privind cuvintele cheie si creeaza campanii care targeteaza cele mai bune cuvinte cheie pentru industria, produsele sau serviciile lor.
Cand utilizatorii cauta acele cuvinte, ei vor vedea in partea de sus/jos a SERP-ului reclame personalizate, iar brandul va fi taxat de fiecare data cand se da click pe reclama.
Campanii Display – reclame platite, afisate catre utilizatori, pe milioane de website-uri, videoclipuri sau aplicatii, care apartin de reteaua de display a Google (GDN).
Aceste campanii sunt create in functie de activitatea online a audientei tinta.
Spre deosebire de PPC, aceste campanii dispun de imagine.
Campanii pentru Shopping – reclame platite care au ca scop promovarea catalogului online/local; identificarea clientilor potentiali si imbunatatirea traficului catre website/ magazinul fizic.
Campanii Video – cand utilizatorii vizioneaza sau cauta video-uri pe retelele de videostreaming, apar reclame platite video.
Taxarea acestor servicii are loc doar cand indivizii fie acceseaza site-ul, fie vor sa vada mai multe videoclipuri ale companiei.
Campanii pentru Aplicatii – reclame platite afisate persoanelor care au cea mai mare probabilitatea de a actiona in favoarea brandului.
Determina utilizatorii sa instaleze aplicatia sau sa efectueze o actiune in cadrul aplicatiei.
Campanii Pay Per Call – prin intermediul acestei tehnici, brandurile pot seta campanii de apeluri care incurajeaza utilizatorii sa sune compania, prin apasarea pe reclama.
Aceste reclame sunt afisate doar pe dispozitivele mobile capabile sa realizeze apeluri.
SEO si SEM sunt, asadar, aspecte unice ale marketingului digital. Desi merg mana in mana, este important sa intelegem ca aceste concepte nu sunt substituibile, ci complementare.
Principalele asemanari dintre SEO si SEM
- Ajuta brandul sa apara in rezultatele de pe motoarele de cautare;
- Conduc la imbunatatirea traficului catre website;
- Necesita cunoasterea audientei;
- Utilizeaza cercetari de cuvinte cheie pentru a descoperi termenii populari de cautare;
- Targeteaza cuvinte cheie specifice.
Principalele diferente dintre SEO si SEM

Afisare Rezulte SERP SEO vs. SEM
Rezultate SEO
- Apar ca rezultate organice;
- Au snippet-uri featured;
- Dureaza mai mult timp pana apar in paginile motorului de cautare.
Rezultate SEM
- Designul lor include iconita de „Ad” („Anunt”, in limba romana);
- Au extensii de reclamă;
- Apar imediat ce campania este lansata.
Costuri SEO vs. SEM
Costuri SEO
- Nu se plateste nimic.
Costuri SEM
- Plata se face la fiecare click efectuat, de aceea este indicat sa stabilesti un buget pentru licitarea continua a plasarii reclamelor.
Vizibilitate SEO vs. SEM
Vizibilitate SEO
- Afisat catre oricine, care cauta cuvintele cheie stabilite.
Vizibilitate SEM
- Afisat catre audienta tinta, aleasa in etapa de setare a campaniei, prin asignarea unor filtre precum varsta, locatia, venitul, obiceiurile s.a.
Posbilitate Testare SEO vs. SEM
Posibilitate Testare SEO
- Nu, schimbarile si monitorizarea rezultatelor ar lua mult timp.
Posbilitate Testare SEM
- Da, pentru ca poti modifica rapid textul de reclama, audienta sau poti schimba continutul paginii de landing pentru a testa noi tactici. A/B test este un instrument utilizat pentru a testa eficienta headline-urilor, a textului, extensiilor de reclama, astfel incat sa produca cele mai bune rezultate.
Rezultate Termen Lung SEO vs. SEM
Rezultate Termen Lung SEO
- Da, strategia de SEO creste si se dezvolta de-a lungul timpului, lasand rezultate cu efecte de lunga durata.
Rezultate Termen Lung SEM
- Nu, deoarece SEM este activ doar cand ai posibilitatea sa platesti pentru afisarea rezultatelor. Odata cu oprirea reclamelor, strategia de SEM este incheiata.
Rata de Click SEO vs. SEM
Rata de Click SEO
- Ridicata, mai ales daca ajungi in primele rezultate. Primele rezultate organice au sansele cele mai mari de click.
Rata de Click SEM
- Scăzuta
SEM vs SEO - Cea mai potrivita strategie pentru brandul tau
Studiile si experimentele au condus la concluzia ca ambele strategii imbunatatesc performanta unui brand, dar uneori, pentru atingerea obiectivelor, este necesar sa le combini. Nu exista o formula simpla si rapida pentru a determina cea mai buna strategie.
Insa raspunsul cel mai aproape de realitate este „Depinde!”. Depinde de:
- Obiectivele companiei;
- Strategia generala;
- Bugetul alocat.
Pe langa aceste elemente, mai trebuie luate in considerare si oportunitatile pentru fiecare concept in parte.
Nu stii Ce Strategie SEO sau SEM ti se Potriveste
OPORTUNITATI SEO vs. SEM
SEM | SEO | |
Competitia in industrie | Exista competitie pentru cuvintele cheie de interes. | Exista lipsuri in ceea ce priveste continutul organic, care ar putea fi acoperite. |
Cunoasterea segmentului tinta | Nu il cunosti prea bine si vrei sa testezi ideea, produsul sau serviciul. | Stii deja ca are valoare pe termen lung si ca exista cerere pentru ideea, produsul sau serviciul oferit. |
Durata medie a ciclurilor de cumparare ale clientilor | De obicei, clientii tai cunosc ceea ce vor, cauta informatii despre produs/serviciu si imediat il cumpara. | Dureaza zile, saptamani sau chiar luni, pana cand clientii achizitioneaza produsul sau serviciul oferit. |
Costul mediu per click in industria ta | CPC-ul mediu este mic si inclus in intervalul bugetului tau. | CPC-ul mediu in industrie este foarte ridicat. |
Vechimea business-ului si website-ului | Afacerea este noua si ai prezenta online inexistenta sau foarte mica. | Business-ul si site-ul sunt consacrate si au deja autoritate online. |
Situatia actuala a strategiei SEO a website-ului | Site-ul tau necesita imbunatatiri ai factorilor organici actuali de SEO. | Site-ul tau este deja optimizat corect si se manifesta bine in cautarea organica. |
Concluzii
Astazi, toate companiile au nevoie de promovare online. Nu mai este doar o optiune, intrucat majoritatea consumatorilor utilizeaza Internetul (implicit, motoarele de cautare) pentru a-si satisface nevoile si dorintele. Astfel, business-urile trebuie sa isi dezvolte si sa isi mentina prezenta in online, primul pas fiind abordarea strategiei de SEO.
Pentru a identifica mai bine nevoile companiei tale si pentru a lua cele mai bune decizii in privinta strategiei SEO sau SEM, iti recomandam sa apelezi la serviciile unei companii specializate in marketing digital. Pe langa cunostintele si know-how-ul de care dispun, ele au si instrumente specifice care eficientizeaza procesele implicate de aceste strategii.