Beneficiaza acum de un audit seo gratuit pentru site-ul tau! AUDIT SEO GRATUIT

Cum optimizam eficient SEO un site realizat in WordPress si cat de mult ne ajuta Yoast in acest proces

image blog

Multi dintre antreprenorii aflati la inceput prefera sa isi contruiasca site-uri pe WordPress atat datorita costului redus, cat si a facilitatilor pe care platforma le ofera – de la cumpararea temei pana sau realizarea de modificari fara ajutorul unui programator pana la optimizarea SEO WordPress.
In esenta, platforma WordPress s-a facut remarcat in special datorita bloggerilor, fiind considerat o sursa deschisa pentru guest posting. Aparut in 2003, ca precursor al b2/cafelog, aceasta platforma este scrisa in limbaj PHP si dispune de o multitudine de sabloane scrise in HTML si CSS, care ofera simplitate. In ciuda functionalitatii si a interfetei prietenoase, usor de schimbat, platforma WordPress aduce un dezavantaj major din punct de vedere al securitatii datelor – atacuri relativ frecvente, prin care hackerii pot adauga continut, fara acordul proprietarilor.
In ciuda acestor vulnerabilitati, WordPress-ul ramane una dintre platformele favorite de creare a unui website si, totdata, cea mai utilizata in Romania. Insa, in ciuda designului modern, trebuie avut in vedere o multitudine de aspecte ce tin de optimizarea SEO, care fac diferenta dintre un site cu vizitatori si conversii si unul pe care Google il poate considera inadecvat pentru utilizatori.
Pentru ca suntem constant intrebati cum decurge procesul de optimizare SEO a unui WordPress, in cele ce urmeaza vom prezenta amanuntit pasii, precum si beneficiile pe care un antreprenor le poate obtine daca acorda atentie sfaturilor. In principal, optimizarea SEO a unui WordPress trebuie sa aiba in vedere activitati de imbunatatire a modului in care functioneaza intreg ecosistemul (tema, plug-in-uri si conexiunea cu baza de date).

Primul pas in optimizarea SEO a unui WordPress, analiza de cuvinte cheie

Luand in considerare ca site-ul realizat in platforma de WordPress este recent, cautarea de cuvinte cheie SEO este primordiala. Practic, acestea constituie baza oricarui proces de optimizare SEO. Fie ca se opteaza pentru colaborarea cu freelanceri sau cu agentii de marketing online, specialistii isi vor incepe treaba cu acest proces.
De altfel, cautarea de cuvinte cheie nu este un proces tocmai usor. Presupunand ca o afacere este parte a unui domeniu cu o competitie crescuta, procesul de cautare a cuvintelor cheie poate identifica diverse metode prin care se poate surclasa competitia.
Cautarea cuvintelor cheie de catre profesionisti se face cu ajutorul unor tool-uri specializate si, foarte important, platite. In primul rand, cautarea cuvintelor cheie, baza procesului SEO pentru WordPress, trebuie sa respecte urmatoarele rigori: gasirea keyword-urilor cu un volum ridicat de cautari si, pe cat posibil, fara o competitie ridicata.

Cum alegem Meta Tag-urile SEO in WordPress

Cum Google nu stie sa citeasca imagini sau sa inteleaga un text in ansamblu, cuvintele cheie, despre care am discutat mai sus, ii ofera o mana de ajutor. Practic, meta tag-urile sunt un sumar descriptiv si succint a continutului prezentat pe o anumita pagina din site-ul construit pe o platforma de WordPress, care trebuie sa ii ofere utilizatorului plus-valoare si chiar sa contina un carlig convingator, ca el sa dea click.
Evident, aceste meta tag-uri trebuie scrise pentru utilizator, in primul rand. Acest sumar va aparea si in rezultatele din motoarele de cautare, iar in functie de cuvintele cautate, utilizatorul decide daca da sau nu click pe el. Nu este bine sa se foloseasca prea multe cuvinte cheie. Asta pentru ca algoritmii lui Google ruleaza in timp real, iar daca azi un site se afla in primele 10 pozitii, maine se poate regasi in pagina 20, fara preaviz. De ce? Pentru ca acum Google stie sa faca diferenta intre un site optimizat SEO pentru utilizator (care sa ii raspunda intrebarilor) si unul al carui proces este realizat doar pentru motoarele de cautare. Deci, de evitat keyword stuffing-ul!

Optimizarea SEO a imaginilor in WordPress

Asa cum am spus anterior, cuvintele cheie sunt baza in optimizarea SEO, dar si modul in care Google “citeste” despre ce este vorba intr-o fotografie. Si cum WordPress face atat de usoara optimizarea acestora, nu exista nicio scuza ca acestea sa nu fie optimizate. Pentru optimizarea unei fotografii, se apasa click dreapta si se va deschide o fereastra ce contine campurile de “titlu” si eticheta “ALT” (text alternativ), exact ca mai jos:

Aceste doua campuri sunt esentiale in a-i transmite lui Google nu doar despre ce este vorba in respectiva imagine, cat si pentru a se folosi cuvintele cheie stabilite anterior, ca modalitate de optimizare SEO.

Optimizarea SEO a Heading-urilor in WordPress

Heading-ul reprezinta tag-ul HTML , cu valori de la 1 pana la 6, si sunt folosite de motoarele de cautare pentru a indexa structura si continutul site-ului. Totodata, H-urile mai au o functie – aceea de a stabili arhitectura site-ului, atat intern, cat si pentru cititor. Este foarte important ca H1 sa fie prezent o singura data pe pagina si sa fie unic, iar restul sa fie H2.

Optimizarea SEO a URL-urilor in Worpress

Este o tehnica de SEO prin care se insereaza cuvinte cheie in link-uri, cu scopul de a obtine cat mai mult trafic targetat. Mai multe despre URL-uri, optimizarea lor si de ce trebuie realizat un sitemap, aici.

Plugin-ul Yoast, cel mai bun prieten al optimizarii SEO in WordPress

SEO Yoast este unul dintre plugin-urile WordPress, complet si gratuit, care ajuta in procesul de optimizare SEO. Acesta se bucura de recunoasterea utilizatorilor de CMS si de o notorietate crescanda – pana in momentul de fata, a fost descarcat de peste 20 de milioane de ori.

SEO Yoast a fost creat de Joost de Valk, alaturi de echipa sa, cu scopul de a imbunatati din punct de vedere SEO atat continutul, cat si partea tehnica. De altfel, odata instalat plugin-ul, acesta obliga administratorul sa isi aleaga un cuvant sau o fraza cheie atunci cand scrie un articol sau adauga un produs si apoi are grija sa reaminteasca de folosirea sintagmei cheie peste tot in pagina.

Utilitatea acestui plugin gratuit este legata de trei aspecte esentiale in optimizarea SEO: meta descrierea si meta titlul, urmate indeaproape de focus keywords. Completate corect, aceste trei elemente ajuta la optimizarea continutului ce va fi revelat in urma cautarilor internautilor.

Descarcarea acestui plugin se poate face de pe WordPresss.org si arata cam asa:

Dupa instalarea si activarea acestui plugin, in panoul de administrare va aparea urmatoarea emotigrama:

La ce te ajuta plugin-ul SEO Yoast?

In primul rand, este de mare ajutor pentru a crea un continut de calitate, iar pe necunoscatori ii ajuta sa invete tehnici de baza despre optimizarea SEO.

1. Meta tag-uri personalizate cu Yoast

SEO Yoast ofera posibilitatea de a redefini urmatorii parametri SEO:

  1. titlul - care trebuie scris utilizand cuvintele cheie identificate anterior, a carui lungime se poate vedea in partea de Snippet Preview. In plus, Snippet Preview indica si cum se va vedea pagina in Google, daca lungimea este potrivita si atentioneaza administratorul site-ului atunci cand trebuie aduse imbunatatiri.
  2. meta description – by default, este formata din prima fraza a unui articol sau descriere de produs. Insa este esentiala optimizarea SEO, astfel incat aceasta sa apara ca o descriere concisa asupra temei din pagina. Tot in Snippet Preview se poate vedea daca lungimea este cea potrivita.

Si cam asa arata Snippet Preview, dupa completarea titlului si a meta descrierii:

2. Analiza cuvintelor cheie cu Yoast

Joost de Valk, alaturi de echipa Yoast, pornesc de la conceptul fundamental in optimizarea SEO – cuvintele cheie. Folosind acest plugin, ei motiveaza utilizatorii de platforma WordPress sa le foloseasca in toate zonele paginii, fapt ce ajuta si la cresterea calitativa a acesteia si, implicit, a numarului de utilizatori.


Adaugand cuvintele cheie principale in sectiunea “Focus Keywords” (reprezentata in imaginea de mai sus) plugin-ul analizeaza daca acestea sunt incluse in cele mai importante zone ale paginii: heading, titlul paginii, URL-ul, in continut si meta descriere.

Odata analizata pagina, in partea de administrare, in dreptul articolului, va aparea o bulina verde in momentul cand cuvintele cheie au fost inserate corect (ca in imaginea de mai sus), o bulina de culoare portocalie atunci cand mai sunt necesare imbunatatiri, iar una de culoare rosie daca aceste cuvinte cheie nu apar in pagina.

3. Optimizarea imaginilor cu Yoast

Este foarte important, asa cum am precizat anterior, ca imaginile sa fie optimizate pe cuvinte cheie. Insa un site realizat pe o platforma de WordPress, permite optimizarea imaginilor direct in site, cu ajutorul SEO Yoast.

Astfel, de cate ori se adauga o imagine, va aparea urmatoarea fereastra, unde trebuie completate campurile de “Title” si “Alternate Text” (pe care motoarele de cautare le citesc pentru a vedea despre ce este vorba in imaginea respectiva. De retinut: optimizarea imaginilor trebuie sa tina cont de subiectul articolului sau a produsului adaugat):

Pentru ca imaginile neoptimizate pot aduce probleme legate de incarcarea paginii, recomandam comprimarea acestora. Fotografiile in formate .jpg sau .jpeg ocupa mult spatiu, au o rezolutie mare, de aceea este indicata comprimarea lor in fisiere de dimensiuni cat mai mici.

4. Optimizare URL-urilor cu Yoast

Esentiala este structura permalink-urilor, care trebuie schimbata. De regula, la un site realizat pe o platforma de Worpress link-urile paginilor au structura de “/?p=”. Evident ca aceasta forma nu ii spune nimic nici lui Google, nici utilizatorilor, iar de preferat acesta trebuie sa fie de forma “/post-name/” sau “/category/post-name/”. Setarile pentru permalink-uri sunt in panoul de administrare, la setari si arata astfel:

Foarte important de stiut este ca Worpress elimina din URL-uri cuvintele de legatura, o problema despre care am discutat si aici. Varianta imbunatatita a lui SEO Yoast tine cont de ceea ce ii place lui Google si inlocuieste automat cuvintele de legatura din slug odata ce s-a salvat postarea.

Ce varianta e mai buna: www. sau non-www? Asta ramane la latitudinea administratorului, pentru ca la Setari → General, se poate alege varianta dorita:

Dupa ce aceasta setare in WordPress, trebuie deschis Google Webmaster Tools, la Configurare -> Setari si aleasa varianta pentru care s-a optat:

Cu HTTP sau HTTPS? Pentru ca din luna octombrie a devenit obligatorie trecerea catre varianta securizata (HTTPS), recomandarea specialistilor este sa faci aceasta modificare. Cum utilizatorilor nu le place sa intre pe site-uri nesecurizate, foarte usor de spart si virusat, Google va declasa website-urile ce nu au protocol SSL activat.

Link-urile interne sunt extrem de importante pentru a-l ajuta pe Google sa inteleaga structura site-ului realizat pe WordPress, precum si pe alte platforme. Nu este suficient ca la sfarsitul paginii sa apara un mesaj cu “Vezi alte posturi asemanatoare”, ci trebuie create link-uri catre acestea. Cu cat mai multe link-uri un post sau o pagina obtine, cu atat devine mai vizibil site-ul pentru motoarele de cautare.

Indexarea contentului si continutul duplicat

Acelasi plugin vine si cu o serie de functionalitati pentru continutul publicat pe site-urile de tip WordPress. In imaginea de mai jos se pot vedea setarile cu privire la ce continut sa fie indicat motoarelor de cautare, dar si pentru a ascunde paginile de etichete, arhivele autorului etc.

Wordpress SEO Yoast aduce in prim-plan si o serie de taxonomii, care semnifica un mecanism de grupare pentru continutul postat in site. WordPress are trei taxonomii interne, printre care:

  1. Categoria – permite ca postarile sa fie sortate astfel incat sa fie vazute in site sub forma URL-ului “/categorie/nume”. In WordPress, categoriile tind sa fie predefinite si sa varieze in functie de tipul site-ului.
  2. Taxonomia “post_tag” - seamana, intr-o oarecare privinta cu cea de categorie, insa pot fi create direct si vazute in site sub forma link-urilor “/eticheta/nume”.
  3. Taxonomia “link_category” - ajuta la clasificarea legaturilor. Din motive organizatorice, este preferata folosirea acestei taxonomii la nivel intern, pentru a defini grupuri de legaturi ce urmeaza sa fie afisate in barele laterale.

5. Implementarea XML Sitemap cu Yoast

Sitemap-ul ajuta motoarele de cautare sa inteleaga continutul si sa il indexeze mai bine. Plugin-ul SEO Yoast, odata instalat, face totul automat si trebuie doar activata optiunea. Iata cum arata in panoul de administrare:

Concluzii

Wordpress a devenit platforma cea mai populara de construire a site-urilor, atat datorita esteticii, cat mai ales a functionalitatii si usurintei in utilizare. Desi a aparut initial ca spatiu pentru guest posting, usor-usor a devenit locul de intalnire al multor site-uri de prezentari, dar si magazine online.

Pe langa un web hosting de calitate, capabil sa sustina un trafic intens pe site, foarte importanta este optimizarea SEO, fara de care nu se pot atrage vizitatori si obtine conversii. Cel mai la indemana plugin, SEO Yoast, ofera posibilitatea optimizarii SEO a unui WordPress, astfel incat acesta sa fie revelat in cautarile internautilor.

Voi ce parere aveti despre site-urile construite in WordPress?