Update-ul Google FRED 2017 cutremura lumea SEO
Daca vizibilitatea si traficul site-ului dumneavoastra au fost afectate de ultimele doua update-uri Google sau pur si simplu doriti mai multe informatii despre acestea, ne puteti contacta gratuit chiar AICI .
Au trecut putin peste trei luni din anul 2017 si deja am avut doua update-uri importante din partea Google. Dupa un an 2016 extrem de volatil in privinta modificarilor de algoritmi si implicit a pozitiilor din SERP, se pare ca nici 2017 nu face execeptie. In demersul lui de a creste constant calitatea/relevanta rezultatelor oferite, Google schimba regulile jocului din ce in ce mai des.
07- 10 februarie 2017 | Primul update Google important al anului
Intrucat Google este expert in a tine secret orice fel de update referitor la algoritmii de cautare, idea unei astfel de modificari a aparut in urma unor fluctuatii importante de pozitii. Au fost raportate scaderi de pana la 50% dar si cresteri la fel de substantiale. A fost un mic cutremur in lumea SEO. Agentii de servicii SEO din toata lumea au semnalat schimbari majore in vizibilitatile clientilor lor si implicit al traficului organic al acestora.
Primele ipoteze au fost legate de calitatea link-urilor. Nimic nou sau anormal pentru SEO. In Google’s Quality Rater Guideline sunt trecute toate aspectele legate de ce inseamna link-uri de calitate slaba sau chiar de tip spam si cum iti pot afecta pozitiile din SERP. Asa ca, pentru cei interesati/implicati in campanii SEO, recomandam cu caldura citirea si aprofundarea Bibliei SEO: Google Quality Rater Guidelines.
La aproape doua luni de la acest update, in baza analizelor efectuate s-a putut trage concluzia ca, intr-adevar, Google a urmarit din nou link-urile de slaba calitate si a depunctat in consecinta site-urile ce au incercat sa manipuleze pozitiile din SERP.
Primul update important ce a inceput sa “vaneze” site-urile cu linkuri de tip spam a fost Penguin si a fost lansat in 2012. Obiectivul declarat era clar: scoaterea link-urilor spammy ce influentau rezultatele de cautare si imbunatirea experientei de cautare a utilizatorilor. Procesul continua si astazi iar Google devine din ce in ce mai bun in identificarea link-urilor spammy sau platite.
Google Fred Update, al doilea in ordine cronologica in 2017 | 07 - 08 martie
Cum era de asteptat, la fel ca si update-ul din februarie, nici cel din martie nu a fost confirmat in mod direct de Google. Singurele indicii pe care le avem sunt postarile de pe Twiter-ul personal ale lui Gary Illlyes. Intr-unul dintre ele, acesta ii raspunde sec lui Barry Schwartz de la Search Engine Roundtable, ca da, este posibil sa fi fost un update - din moment ce Google face in medie trei update-uri pe zi. Totodata, Gary ii ofera si un nume acestuia - FRED.
Daca update-ul din februarie a fost legat strict de partea de link-uri, Fred – asa cum a fost el denumit, a fost mult mai complex si a vizat concomitent trei aspecte importante:
- Continutul “subtire” si/sau de slaba calitate
- Link-urile de tip spam si cele de slaba calitate
- Reclamele agresive care afecteaza experienta de navigare a utilizatorilor
De ce sunt afectate site-urile cu continut putin si de slaba calitate?
Google este un motor de cautare si obiectivul lui principal este sa ofere celor care il utilizeaza rezultate relevante. Indiferent de topicurile cautate, Google trebuie sa vina cu rezultate care sa fie cat mai aproape de interesul utilizatorilor astfel incat sa le ofere acestora informatii de valoare, informatii ce pot fi folosite cu adevarat.
Mergand pe aceasta idee, site-urile ce ofera un continut slab utilizatorilor si nu aduc o plus valoare concreta din acest punct de vedere, au fost si vor fi de acum incolo, defavorizate. Ce trebuie mentionat este ca, atunci cand discutam de continut pe site-ul propriu trebuie sa avem in vedere urmatoarele aspecte esentiale pentru optimizarea SEO onpage.
- Continutul de calitate trebuie sa fie in primul rand original
- Continut poate sa insemne si o varietate mare de produse (specific magazinelor online)
- Continutul se refera si la articole pe blogurile companiei.
- Continutul sa fie relativ nou. Lumea se schimba, continutul trebuie sa tina pasul.
- Continutul trebuie sa fie creat in mod constant
Cum afecteaza link-urile de tip spam un site din punct de vedere SEO
Chiar daca Google nu o recunoaste in mod public, si este normal sa fie asa, link-urile sunt practic singurele legaturi dintre site-uri iar, din punct de vedere SEO, sunt esenta acestui proces. Link-urile reprezinta daca vreti, reteaua de drumuri ce leaga toate site-urile intre ele, formand aceasta retea gigantica, numita Google. Cu ajutorul lor motorul de cautare, face legatura intre site-uri si ajunge mai usor la destinatie.
Am auzit cu totii sintagma “Toate drumurile duc la Roma” - ea a aparut in perioada de glorie a imperiului Roman, cand reteaua de drumuri din imperiu, nu mai putin de 29 de rute, a fost gandita avand ca punct central Roma. Normal, toate cele 29 de drumuri treceau prin Roma.
In aceasi nota, ganditi-va astazi in cate feluri puteti ajunge la Londra, cum puteti ajunge la Bucuresti sau cate cai de acces aveti catre Focsani? Londra beneficiaza de rute aeriene transatlantice, Bucurestiul are numai legaturi aeriene continentale iar la Focsani poti ajunge pe un drum european si alte 3 sau 4 nationale.
Cred ca ati inteles ideea.
Comparatia este destul de relevanta pentru ceea ce inseamna link-urile si care este rolul lor in procesul de SEO. Link-urile de slaba calitate sunt ca drumurile neasfaltate sau ca niste carari pietruite, nemarcate corespunzator.
Cu alte cuvinte, cu cat Google are la dispozitie mai multe cai de acces de buna calitate catre un site - link-uri de calitate (autostrazi, drumuri europene, rute aeriene, etc.) - cu atat sansele ca acesta sa devina mai relevant vor fi mai mari.
De cealalta parte, cu cat incercam sa ii chemam pe Google catre noi pe mai multe drumuri de proasta calitate, acesta poate veni la inceput, dar dupa ce va intelege despre ce este vorba - iar FRED pare sa inteleaga extrem de bine si de rapid acest aspect - este posibil fim ignorati (intrucat Google sustine ca termenul penalizare este depasit) si sa pierdem pozitii importante in SERP.
Reclamele agresive care afecteaza experienta de navigare a utilizatorilor
Acest aspect este valabil in general blogurilor, site-urilor de stiri si in general site-urilor de continut ce traiesc din publicitate. Tot cu gandul la utilizatori, Google incearca sa le ofere acestora experiente de navigare superioare si lanseaza prin update-ul FRED un mesaj clar: cititorii sunt pe primul plan si nu trebuie intrerupti cu zeci de reclame.
Cu totii am vazut cat de frustrant este sa deschizi o pagina de stiri online si sa trebuiasca sa inchizi doua bannere imense ce iti blocheaza continutul si apoi sa scrolezi pentru a citi materialul dorit.
Scaderi de trafic pentru un site dedicat femeilor
Concluzii
Update-urile Google au devenit deja o constanta in industria SEO. Ne place sau nu, schimbarea periodica a algoritmilor de cautare este normala si este in concordanta, din punctul meu de vedere, cu evolutia si emanciparea continua a consumatorului.
Nu sunt sigur daca Google ne schimba pe noi, sau noi il schimbam pe Google. Ce stiu insa cu certitudine este ca toti ne dorim rezultate mai relevante din partea motoarelor de cautare.
Acest obiectiv poate fi atins pe de o parte de Google, tocmai prin aceste update-uri de ranking, iar pe de alta parte de noi, agentiile de optimizare SEO impreuna cu clientii nostri, prin eforturi sustinute si constante de a creste calitatea si relevanta site-urilor in general.